گانودرما چیست؟

Ganoderma lucidum ، یک قارچ شرقی (شکل 9.1) ، دارای سابقه طولانی استفاده برای ارتقا health سلامت و طول عمر در چین ، ژاپن و سایر کشورهای آسیایی است. این یک قارچ بزرگ و تیره با نمای براق و بافتی چوبی است. کلمه لاتین lucidus به معنای "براق" یا "درخشان" است و به ظاهر لاک زده سطح قارچ اشاره دارد. در چین ، G. lucidum lingzhi نامیده می شود ، در حالی که در ژاپن نام خانواده Ganodermataceae reishi یا mannentake است.

در زبان چینی ، نام lingzhi ترکیبی از قدرت معنوی و جوهر جاودانگی است و به عنوان "گیاه قدرت معنوی" در نظر گرفته می شود که نماد موفقیت ، رفاه ، قدرت الهی و طول عمر است. در بین قارچهای پرورشی ، G. lucidum از این جهت منحصر به فرد است که ارزش دارویی آن بیش از ارزش غذایی است. انواع محصولات تجاری G. lucidum به اشکال مختلف از جمله پودر ، مکمل های غذایی و چای در دسترس است. این مواد از قسمتهای مختلف قارچ از جمله میسلیوم ، هاگ و بدن میوه تولید می شوند. کاربردهای خاص و مزایای مربوط به سلامتی لینگزی شامل کنترل سطح گلوکز خون ، تعدیل سیستم ایمنی بدن ، محافظت از کبد ، باکتریوستاز و غیره است. باورهای مختلف در مورد فواید G. lucidum برای سلامتی (شکل 9.2) عمدتا بر اساس شواهد حکایتی ، استفاده سنتی و آداب فرهنگی است. با این حال ، گزارش های اخیر پشتیبانی علمی از برخی ادعاهای قدیمی در مورد فواید سلامتی لینگشی را ارائه می دهد.
Lingzhi بیش از 2000 سال به عنوان یک قارچ دارویی شناخته شده است و اثرات قدرتمند آن در متن های قدیمی به ثبت رسیده است (Wasser 2005). ازدیاد تصاویر G. lucidum در هنر از سال 1400 میلادی آغاز شد و آنها با تائوئیسم ارتباط دارند (McMeekin 2005). با این حال ، تصاویر G. lucidum فراتر از دین بود و در نقاشی ها ، کنده کاری ها ، مبلمان و حتی لوازم جانبی زنان ظاهر شد (Wasser 2005). اولین کتابی که به طور کامل به توصیف گیاهان و ارزش دارویی آنها اختصاص داشت ، شن نونگ بن کائو جینگ بود که در سلسله هان شرقی چین (25-220 میلادی) نوشته شده است. این کتاب همچنین به عنوان "Classic of the Materia Medica" یا "Shen-nong's Herbal Classics" شناخته می شود. این ماده گیاه شناسی ،

 جانورشناسی و مواد معدنی را توصیف می کند و در قرن دوم با نام مستعار شن-نونگ ساخته شده است ("کشاورز مقدس" ؛ زو ، 1998). این کتاب که به طور مداوم به روز می شود و گسترش می یابد ، اثرات مفید چندین قارچ را با اشاره به قارچ دارویی G. lucidum شرح می دهد (Zhu، 1998؛ Upton 2000؛ Sanodiya et al. 2009). در ضمیمه کلاسیک Materia Medica (502-536 میلادی) و Ben Cao Gang Mu توسط Li Shin-Zhen ، که به عنوان اولین فارماکوپه چین (1590 میلادی ؛ سلسله مینگ) در نظر گرفته می شود ، این قارچ با استفاده از روش درمانی خواصی مانند اثرات مقوی ، تقویت انرژی حیاتی ، تقویت عملکرد قلب ، افزایش حافظه و اثرات ضد پیری. طبق داروسازی ایالتی جمهوری خلق چین (2000) ، G. lucidum برای جبران مجدد چی ، تسکین ذهن و تسکین سرفه و آسم عمل می کند و برای سرگیجه ، بی خوابی ، تپش قلب و تنگی نفس توصیه می شود.

لینژجی وحشی نادر است و در سالهای قبل از کشت ، فقط اشراف می توانند از پس هزینه های آن برآیند. اعتقاد بر این بود که قارچ مقدس در خانه جاودانگان در "سه راهرو خونریزی" در سواحل چین رشد می کند (McMeekin 2005). با این حال ، شهرت آن به عنوان یک دارو ممکن است بیشتر به دلیل توزیع نامنظم ، کمیاب بودن و استفاده توسط افراد ثروتمند و ممتاز جامعه چین بیش از اثرات واقعی آن بدست آمده باشد. با این وجود ، گونه های گانودرما همچنان یک داروی سنتی محبوب در آسیا هستند و استفاده از آنها در سراسر جهان در حال رشد است (Wachtel-Galor، Buswell et al. 2004؛ Lindequist، Niedermeyer، and Jülich 2005).

منبع : nih.gov

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

خواص گانودرما برای دیابت: راهکار طبیعی در مدیریت قند خون